Externe

Corespondență Bruxelles// Când vor începe negocierile Moldovei de aderare la UE?

Publicarea, pe 8 noiembrie, a raportului anual al Comisiei Europene în legătură cu stadiul pregătirii țărilor candidate care sunt Ucraina și Republica Moldova a marcat pentru prima dată un pas concret: Comisia, executivul european, recomandă începerea negocierilor cu aceste două țări candidate.

Decizia le revine însă celor 27 de state membre ale UE, iar multe din recomandările Comisiei rămân neclare. Textul Comisiei rămâne puțin vag, lăsând mult loc pentru interpretare - și probabil exact asta căuta Bruxelles-ul.

Când Comisia Europeană, în iunie 2022, a recomandat statutul de candidat pentru Republica Moldova și Ucraina, a stabilit nouă condiții pentru Chișinău și șapte pentru Kiev. Acele condiții erau legate în mare măsură, dar nu exclusiv, de reforma statului de drept și, pentru a trece la următorul pas -- deschiderea discuțiilor de aderare -- se aștepta ca ambele țări să facă progrese semnificative.

Comisia spune că ambele țări au realizat 90 la sută din ceea ce li sa cerut. Dar Ucraina a îndeplinit doar patru din cele șapte condiții, iar Republica Moldova șase din nouă. Acest progres este încă apreciabil în comparație cu Georgia, care, potrivit comisiei, a îndeplinit doar trei din cele 12 condiții stabilite vara trecută pentru ca Tbilisi să obțină statutul de candidat.

Cu toate acestea, în ciuda acestor deficiențe evidente, comisia a decis că toate cele trei țări au făcut suficient pentru a continua pe calea spre UE.

Anul viitor va fi unul plin de incertitudini, cu alegeri pentru Parlamentul European în luna iunie și o viitoare Comisie Europeană cu totul nouă. Aceasta face să se pună întrebarea cheie dacă recomandările comisiei ca Ucraina și Moldova să înceapă discuțiile de aderare sunt necondiționate.

Raportul Comisiei Europene precizează că „comisia recomandă ca Consiliul [European] să deschidă negocierile de aderare cu Moldova/Ucraina”. Dar apoi afirmă: „În plus, Comisia recomandă ca Consiliul [European] să adopte cadrul de negociere odată ce Moldova/Ucraina va îndeplini....” — iar aici raportul evidențiază trei condiții pentru Chișinău și patru pentru Kiev -- cele rămase nerezolvate pentru fiecare.

Pentru Republica Moldova aceasta înseamnă angajarea mai multor resurse pentru parchetul anticorupție; continuarea „dezoligarhizării”; și în cele din urmă, numirea judecătorilor verificați de la Curtea Supremă și a unui nou procuror general.

Comisia Europeană notează apoi că va raporta statelor membre cu privire la „progresul și conformitatea în toate domeniile legate de deschiderea negocierilor” până în martie 2024. Asta lasă statelor membre UE încă o șansă de a opri procesul, dacă doresc. Ungaria și-a exprimat deja opinia că Ucraina nu face suficient pentru a asigura drepturile minorității etnice maghiare din țară, în special în ceea ce privește utilizarea limbii maghiare.

Aceasta înseamnă, de asemenea, că negocierile de aderare de facto cu Ucraina și Republica Moldova nu vor începe cu adevărat până în primăvara anului 2024. Sigur, un pas „simbolic” ar putea ori făcut în decembrie, când statele membre UE vor decide asupra recomandărilor -- cu condiția ca toate cele 27 de state membre ale UE să decidă că sunt de acord.

AUTOR: Dan Alexe

Citește mai mult