Expert: Prin reorganizarea ASD vor fi încălcate drepturile acționarilor care au investit în companiile de întreținere a drumurilor
Prin reorganizarea Administrației de Stat a Drumurilor în societate pe acțiuni vor fi încălcate drepturile acționarilor care au investit în companiile de întreținere a drumurilor, care urmează să fie absorbite de ASD. În același timp, o altă problemă este că societatea nou creată urmează să efectueze lucrări de întreținere a drumurilor și tot aceasta va stabili cât de calitative sunt acestea. Declarațiile au fost făcute de expertul centrului analitic independent „Expert-grup”, Vitalie Rapcea, la emisiunea Indicator Economic de la Radio Moldova.

În urma reorganizării Administrației de Stat a Drumurilor, vor fi comasate prin absorbție companiile care se ocupă de întreținerea drumurilor cu societatea pe acțiuni nou creată. Accest lucru înseamnă încălcarea drepturilor acționarilor care au investit în aceste societăți care se ocupă de întreținerea drumurilor, dar și gernerează apariția unui conflict de interese, deoarece Administrația de Stat a Drumurilor ar urma să efectueze atât lucrări de întreținere a drumurilor, cât și de monitorizarea calității acestora, susține expertul centrului analitic independent „Expert-grup”, care a fost și viceministru al Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor
„Căutăm dreptul al proprietate, omul pe care noi l-am invitat cu zece ani în urmă când reorganizam sectorul de întreținere a drumurilor să investească în întreprinderi. Acum noi ne întoarcem la 180 de grade că stați puțin noi vă plătim pentru opțiunile voastre le luăm și naționalizăm și facem o altă societate pe acțiuni”, spune Vitalie Rapcea.
De asemenea, expertul consideră că transformarea întreprinderii Administrația de Stat a Drumurilor în societate pe acțiuni este un pas greșit și este în contradiicție cu strategia cu privire la proprietatea de stat care are printre obiective trecerea la economia de piață.
„Statul trebuie să-și diminueze participarea sa în economie, iar acum noi declarăm exact inversul. Noi încercam să privatizăm și apropo drumurile erau toate în lista întreprinderilor supuse privatizării. Au fost și privatizări de succes. Întreprinderea care este competitivă, câștigă tendere, acesta era viitorul. O decizie importantă care să nu fie, argumentată cu nimic”, a relatat Rapcea.
Potrivit unui comunicat al Executivului, în urma reorganizării, resursele fondului rutier vor fi utilizate mai eficient, iar capacitatea de a mijloacelor financiare alocate din surse externe va crește. De asemenea, va fi îmbunătățit sistemul de construire, modernizare, reabilitare și întreținere periodică a drumurilor publice naționale. Secretarul de stat al ministerului Infrastrcturii și Dezvoltării Regionale, Nicolae Mîndra, a menționat că acum sunt discuții pentru ca Inspectoratul Național pentru Supraveghere Tehnică să monitorizeze calitatea drumurilor.
„Ideea acestei reforme a fost de a ne alinia la un model de întreținere pe care îl avem în România. Acest proiect deja este pe rol de a vedea cum va arăta”, a spus Nicolae Mîndra.
Amintim că Guvernul a aprobat recent o decizie prin care ASD va fi reorganizată în societate pe acțiuni și va avea capital integral de stat. Acțiunile acesteia vor fi deținute de Agenția Proprietății Publice, care va asigura reorganizarea întreprinderii în termen de 3 luni de la data intrării în vigoare a hotărârii.