Expert, despre campania de informare „Moldova poate”, lansată de Guvern: Poate fi percepută ca utilizare a resurselor administrative

Guvernul Republicii Moldova a anunțat lansarea campaniei de informare „Moldova Poate”, cu scopul de a aduce mai aproape de cetățeni deciziile publice, reformele implementate și informațiile despre cum funcționează statul. Deși inițiativa este prezentată ca apolitică și centrată pe nevoile oamenilor, Nicolae Panfil, expert al Asociației Promo-LEX, atrage atenția că astfel de acțiuni pot fi interpretate ca o eventuală utilizare a resurselor administrative, în special în contextul apropierii alegerilor parlamentare din toamnă.
„Am observat și în campaniile electorale precedente sau în ajunul campaniilor electorale precedente evenimente sau activități similare anunțate de autorități pe care noi și atunci le-am tratat ca fiind eventual utilizare a resursulor administrative”, a declarat Panfil pentru Teleradio-Moldova.
Expertul avertizează că, deși campania nu încalcă prevederile legale în afara perioadei electorale, există riscul ca astfel de inițiativă să fie percepută drept formă indirectă de promovare politică.
„Noi considerăm că trebuie evitate orice fel de interpretări legate de posibilă utilizare abuzivă sau utilizarea resurselor administrative în context electoral, în favoarea unui concurent electoral, chiar dacă autoritățile anunță acuma că este o campanie de informare despre activități, despre realizări, despre guvernare și așa mai departe, sigur că, în proximitatea unor alegeri, lucrurile pot fi interpretate. (...) Recomandarea este ca aceste activități de informare să se limiteze strict până va începe efectiv perioada electorală, astfel încât să nu existe niciun fel de dubiu legal că se încearcă cumva desfășurarea acestei campanii într-un context electoral”, a subliniat Nicolae Panfil.
Campania „Moldova Poate” a fost anunțată oficial de Guvern acum o zi. Potrivit autorităților, inițiativa include activități publice în toată țara, în centre comunitare și spații deschise pentru toate categoriile sociale și are un buget de cinci milioane de lei. Purtătorul de cuvânt al Executivului a dat asigurări că „fiecare leu cheltuit va fi raportat transparent, conform legii, pentru ca încrederea publicului să meargă mână în mână cu responsabilitatea instituțională”.
„Este o campanie participativă, despre unitate, transparență și încredere. Vom vorbi despre reforme, despre colaborarea cu Uniunea Europeană și despre ce înseamnă o guvernare responsabilă. Vom vorbi simplu și sincer despre cum funcționează statul, cum fiecare reformă ajunge în viața de zi cu zi și este importantă pentru oamenii din întreaga țară. Guvernul ține la unitate. Comunicarea autorităților este despre oameni. Într-o eră a zgomotului digital, alegem să transmitem mesaje care contează: clare, utile și directe pentru fiecare cetățean”, a anunțat Daniel Vodă în cadrul unei conferințe de presă desfășurate miercuri, 21 mai.
Amintim că, pe 20 mai, și Partidul de guvernământ Acțiune și Solidaritate a anunțat că va lansa o campanie de informare, intitulată „Împreună avem grijă de viitorul Moldovei”. Experții politici au declarat că acțiunea reprezintă „un început neoficial de campanie pentru parlamentarele din toamnă”.