Majoritatea mașinilor vor fi electrice până în 2035, anticipează specialiștii

Numărul posesorilor de mașini electrice crește constant în R. Moldova. Experții susțin că acum ne aflăm într-o perioadă de tranziție și că majoritatea mașinilor vor fi electrificate într-un viitor previzibil. Mai exact, până în 2030-2035, nu vor mai fi mașini cu motoare cu ardere internă și toți vor trece toți exclusiv la mașini electrice, s-a arătat sigur expertul auto Constantin Mihalachi, la emisiunea „Zi de Zi” de la Radio Moldova.
„Sunt foarte mulți oameni, chiar și la noi în Republica Moldova, care își doresc să aibă o mașină ce nu mai poluează la fel de mult cum o fac, spre exemplu, cel puțin mașinile cu motoare Diesel. La mulți le surâde tare mult tehnologia mașinilor electrice, care într-o bună măsură sunt niște gadget-uri, până la urmă, mașini foarte tehnologizate, oamenilor astea le place. (...) Este o tehnologie care cumva te face mai responsabil. Trebuie să vrei să o accepți, pentru că, totuși, trebuie să-ți schimbi un pic comportamentul, ca proprietar. Având o mașină electrică, nu mai ai acces întotdeauna la o stație care să-ți fie întotdeauna alături, trebuie să-ți faci un plan, trebuie să te gândești bine pe unde o să mergi, ca să ajungi la stații”, a spus Constantin Mihalachi.
Potrivit acestuia, tot mai multe companii își propun să livreze asemenea servicii.
„Până și producătorii mari de automobile au început să anunțe că, gata, până în 2030 - 2035 vor renunța la mașinile cu motoare cu ardere internă și deja vor trece exclusiv la mașini total electrice. Deja unul după altul anunță că și-au regândit strategia și deja o să meargă un pic pe alte tehnologii, tot cu mașini electrificate, dar mașini care o să presupună și un motor cu ardere internă”, a adăugat Constantin Mihalachi.
În R. Moldova a fost dezvoltată, în ultimii ani, o rețea de stații electrice. Cea mai mare are peste 100 de puncte de încărcare, a subliniat specialistul.
„În ciuda multor păreri potrivit cărora nu prea sunt stații electrice în Republica Moldova, noi avem mai multe rețele care aparțin diferitor companii. Țara noastră, nefiind una mare, este foarte ușor să găsești o stație întotdeauna, pe o rază de 50 de kilometri. Sunt foarte multe stații în capitală și la punctele de trecere a frontierei, în special cu România. Ele sunt în orașele principale: Bălți, Cahul, Comrat, Orhei. Ar fi bine și statul să controleze mai bine acest moment, pentru că se mai întâmplă să fie stații care nu lucrează”, a subliniat expertul.
Referindu-se la impactul creșterii numărului de mașini electrice asupra mediului înconjurător și la contribuția acestora la reducerea emisiilor de carbon, specialistul a fost de acord că „nu poluăm cu gazele de eșapament cel puțin în trafic”, dar a adăugat că „energia electrică pe care noi o avem în Republica Moldova nu e cea mai curată”: „Deci, pentru asta ar trebui să avem mai multă energie eoliană, mai multe panouri fotovoltaice, astea sunt care îți oferă această șansă ca să ai energie electrică cât mai curată”.
Menționăm că R. Moldova este primul stat din Parteneriatul Estic care testează tehnologii energetice curate într-un cadru reglementat, precum microrețele inteligente. Printre acestea se numără și sistemul Vehicle-to-Grid (V2G), care va permite livrarea în rețea a energiei stocate în vehiculele electrice. Tehnologia Vehicle-to-Grid va fi testată în Republica Moldova de către Green City Lab, în cadrul spațiului de testare inovativă în domeniul energiei Sandbox.
În primele șase luni ale anului 2025, în Republica Moldova au fost înmatriculate peste 13.000 de vehicule electrice și hibride, în creștere cu peste 270% față de perioada similară din 2024. De asemenea, potrivit datelor statistice, din 2018 până în prezent, în țara noastră au fost înregistrate peste 64 de mii de mijloace de transport electrice și hibride.
CITIȚI ȘI: