MEC anunță 12 modificări la Codul Educației: necesare, dar greu de realizat în condițiile actuale ale sistemului educațional, spun profesorii

Școlile cu un număr mic de elevi urmează să fie reorganizate treptat. Procesul va viza 73 de școli în care își fac studiile peste 1.300 de elevi, a anunțat ministrul Educației și Cercetării, Dan Perciun.
Din cauza numărului mic de elevi, Gimnaziul „Gheorghe Nastase” din satul Hristici, raionul Soroca, a fost transformat, acum doi ani, în școala primară cu același nume. După modificările la Codul Educației, instituția ar urma să devină școală-grădiniță.
Directoarea instituției de învățământ, Daniela Caldare, susține că nu vede o problemă în procesul de reorganizare, întrucât școala are doar 12 elevi. Și, chiar dacă în localitate mai sunt copii, care ar putea frecventa școala primară, părinții acestora aleg să-i transfere în instituțiile de învățământ mari din Soroca.
Potrivit ei, aceasta nu este cea mai bună soluție pentru copii, deoarece clasele sunt supraaglomerate, iar cadrele didactice nu pot acorda suficientă atenție copiilor mici.
Pe de altă parte, și unii părinți din sat refuză să-și trimită copiii la oraș, din cauză că drumul de 12 - 15 km este „foarte rău și inaccesibil”, ceea ce face transportul zilnic dificil.
„În primul rând, un sat care rămâne fără școală este un sat pierdut de pe hartă. Dacă la noi în grădiniță sunt 26 de copii și în sat mai sunt, de ce nu s-ar reorganiza în școală primară-grădiniță? Aici să fie create condiții și pentru școală, și pentru grădiniță. Ar fi foarte bine ca micuțul să fie aici pe loc să învețe. Eu tot am copii care sunt transportați în oraș și pot să vă spun că aceasta nu e cea mai bună soluție”, a declarat Daniela Caldare, pentru Radio Moldova.
În prezent, școala din Hristici are doar patru profesori, iar reorganizarea riscă să-i lase fără lucru. Ea mai spune că aceștia și-ar dori să activeze la școlile din oraș, dar este puțin probabil că acolo ar putea fi asigurați cu locuri de muncă.
„Personal, m-am adresat referitor la un loc de muncă în școlile unde merg copiii. Dacă în acele instituții se duc acești copii, nu înseamnă că acolo se mai deschide o clasă. Practic, școlile din toate satele din jurul orașului se închid din cauza că ei sunt transportați. Și se duc acolo și sunt peste 35 de copii în clasă. Acolo învățător nu trebuie și noi rămânem fără de lucru”, a atenționat directoarea.
Statul a investit în trecerea la calificative, iar acum revine la note
Ministrul Dan Perciun a prezentat, într-o conferință de presă susținută pe 2 decembrie, un pachet amplu de 12 modificări la Codul Educației, ce urmează a fi adaptat la realitățile demografice și la provocările actuale din sistemul educațional. Printre schimbările anunțate se mai numără incluziunea tinerilor cu dizabilități intelectuale severe, autogestiunea financiară a instituțiilor de învățământ, precum și reintroducerea notelor în clasa a IV-a pentru disciplinele de examen.
Proiectul urmează să fie supus mai întâi dezbaterii publice. Programele dedicate copiilor din diaspora și noile inițiative privind incluziunea și evaluarea școlară sunt necesare, dar greu de realizat în condițiile actuale ale sistemului educațional, afirmă profesoara universitară, doctor habilitat în științe pedagogice, Viorica Goraș-Postică.
„Din punctul meu de vedere, al unui cadru didactic universitar, precum și autor de curriculum și politici educaționale, care mă deplasez aproape săptămânal în școli unde văd că nu avem, uneori, măcar câte un cadru didactic de sprijin în școală, nu avem unitate de psiholog, nu avem om care să ofere măcar sprijin la nivel de clasă la câțiva copii și mă mai uit și la pregătirea pedagogică, la competențele profesionale pe care le au uneori, în anumite instituții, aceste cadre angajate. Deci, îmi permit să am anumite rezerve. Va trebui să treacă timp ca să facem această pregătire”, a comentat Viorica Goraș-Postică.
Referindu-se la reintroducerea notelor în clasa a IV-a pentru disciplinele de examen, profesoara a subliniat că statul a investit mult în trecerea la calificative, reformă care a redus din stresul copiilor. Ea afirmă că dificultățile semnalate la promovarea în clasa a V-a nu sunt atât de grave încât să blocheze progresul școlar, iar schimbarea pare mai curând o soluție de compromis pentru a calma nemulțumirile unor părinți.
Una dintre modificările la Codul Educației vizează introducerea unor programe de sprijin pentru copiii care revin în țară după o perioadă petrecută peste hotare. Statul va finanța pentru prima dată aceste cursuri suplimentare, după ajustarea cadrului normativ, a mai precizat Dan Perciun.
O altă modificare se referă la autonomia financiară, care va deveni obligatorie pentru școlile cu peste 400 de elevi.
Deși mecanismul există de peste 10 ani, 172 de instituții încă depind de direcțiile raionale.
CITIȚI ȘI: