Economic

Infrastructura petrolieră de la aeroportul din Chișinău revine statului. „E o decizie strategică”, susțin experții

Decizia Guvernului de a prelua controlul asupra infrastructurii petroliere de la Aeroportul Internațional „Eugen Doga” Chișinău, deținută de Lukoil-Moldova, este una „strategică”, într-un context regional cu riscuri de securitate, afirmă experta în energie din România, Eugenia Gusilov.

„Din partea Guvernului de la Chișinău, este o decizie corectă, pentru că infrastructura de furnizare sau de alimentare cu combustibil de aviație a aeroportului este infrastructură critică. Deci, este principala poartă de acces și cale de legătură a Moldovei cu lumea civilizată, cel mai modern, cel mai rapid transport aerian. Deci, nu poate fi lăsată la mâna oricui și Guvernul trebuie să securizeze neapărat acest obiectiv”, a punctat fondatoarea Romania Energy Center, la emisiunea ÎN CONTEXT de la Moldova 1.

Potrivit expertei, pentru ca procesul de preluare să reziste contestațiilor, este esențial ca Guvernul să își fundamenteze acțiunile pe un temei juridic solid și să acționeze prin prisma pârghiilor legale pe care le deține.

„Temeiurile legale, temeiul juridic pentru acțiunea Guvernului să fie foarte bine fundamentat, pentru că acolo trebuie văzut unde au existat datorii restante, poate obligații asumate, responsabilități, investiții care și-au asumat că o să le facă și nu le-au făcut. Unde există rateuri, nu au dat taxe la stat - sunt pârghii pe care statul moldovean le poate folosi și trebuie să le folosească în raport cu această companie care a devenit toxică. Orice modalitate prin care se poate pune punct și încheia această relație, care mai există cu compania Lukoil-Moldova, trebuie de făcut cât mai repede”, a conchis Gusilov.


Consiliul pentru examinarea investițiilor în domenii de importanță pentru securitatea statului a refuzat, pe 15 decembrie, aprobarea activității investiționale a companiei Lukoil-Moldova, pe motiv de neîndeplinire a cerințelor stabilite în mai 2024, iar infrastructura petrolieră de la Aeroportul Internațional „Eugen Doga” Chișinău va reveni în proprietatea statului în termen de 20 de zile, așa cum era până în 2005.

Amintim că, pe 22 octombrie curent, Biroul pentru Controlul Activelor Străine (OFAC) al Departamentului Trezoreriei SUA a impus sancțiuni extinse companiilor petroliere ruse Lukoil și Rosneft, acuzând Moscova că nu manifestă deschidere pentru un acord de pace în Ucraina. Măsurile au vizat atât companiile-mamă, cât și filialele lor, afectând operațiunile de producție, rafinare și rețeaua internațională de benzinării.

Ca urmare, Lukoil a început vânzarea activelor din mai multe state europene pentru a limita impactul sancțiunilor, obligând țările dependente de combustibilul rusesc să-și regândească strategiile energetice.

Sancțiunile impuse de SUA împotriva entităților din grupul Lukoil au intrat în vigoare pe 21 noiembrie, iar pe 5 decembrie SUA au anunțat că vor permite, temporar, tranzacțiile cu aproximativ 2.000 de benzinării Lukoil din afara Rusiei. Derogarea este valabilă până pe 29 aprilie 2026, potrivit unui anunț publicat pe site-ul OFAC și vizează stații Lukoil din Europa, Asia Centrală, Orientul Mijlociu și cele două Americi.

În Republica Moldova, Lukoil controlează aproximativ 20% din piața stațiilor de alimentare, aproape jumătate din importurile de motorină și gestionează aproape 110 stații de carburanți.

De asemenea, compania furniza 100% din kerosenul utilizat de aeroport, prin subsidiara Lukoil-Moldova, care deține și propriile rezervoare pentru combustibil de aviație.

Pentru a evita o criză de combustibil pentru aviație, Aeroportul Internațional „Eugen Doga” Chișinău a preluat gratuit, pe 14 noiembrie, operarea terminalului petrolier, iar kerosenul este livrat, în prezent, de companii din România.

CITIȚI ȘI:

Citește mai mult