Regulamentul parcărilor în Chișinău, pregătit, dar neaplicabil. Un deputat PAS contrazice autoritățile capitalei

Implementarea inițiativei care prevede perceperea plăților pentru parcările din municipiul Chișinău ar fi blocată din cauza unor „lacune legislative”. Deși municipalitatea a elaborat regulamentul, acesta nu poate fi supus aprobării în Consiliul Municipal Chișinău și nici aplicat în practică fără modificarea Codului fiscal și a Codului contravențional, afirmă șeful interimar al Direcției Generale Mobilitate Urbană (DGMU), Dorin Ciornîi. Deputații, însă, contrazic autoritățile municipale.
Potrivit lui Ciornîi, proiectul Regulamentului privind organizarea și funcționarea parcărilor cu plată a fost elaborat și consultat public încă în anul 2024, în baza studiului privind implementarea sistemului de management al parcărilor auto.
„Documentul stabilește cadrul de organizare a parcărilor și parcajelor publice cu plată, posibilitatea instituirii acestora de către autoritatea publică locală, diferențierea pe zone ale orașului, modalitățile de achitare, precum și drepturile și obligațiile utilizatorilor și ale administratorului”, a declarat Ciornîi la ședința Consiliului Municipal Chișinău (CMC) din 18 decembrie.
Potrivit acestuia, în procesul de avizare, la recomandarea Ministerului Finanțelor și a Direcției Generale Finanțe a CMC, proiectul a fost adaptat pentru aplicarea taxei locale de parcaj, în locul tarifului de parcare. Această modificare a scos, însă, la iveală o problemă majoră: cadrul fiscal actual nu permite stabilirea diferențiată a taxei locale în funcție de zonele geografice ale orașului și nici aplicarea conceptului de parcaj rezervat, prevăzut inițial în regulament.
„Prin urmare, unele mecanisme-cheie ale regulamentului nu pot fi puse în aplicare în condiții de legalitate”, a subliniat șeful interimar al DGMU.
Ulterior, documentul a fost supus expertizei juridice și expertizei de compatibilitate cu legislația Uniunii Europene, fiind ajustat conform recomandărilor primite. În prezent, spune Ciornîi, regulamentul se află în procedură de expertiză anticorupție, concomitent cu elaborarea metodologiei de calculare a taxei sau a tarifelor de parcare.
„Expertiza juridică a confirmat existența unor lacune legislative, precum lipsa sancțiunilor pentru neplata parcării și inexistența unor măsuri de constrângere care să asigure respectarea regulilor de utilizare a parcărilor publice cu plată. În aceste condiții, chiar dacă regulamentul este elaborat din punct de vedere tehnic, supunerea lui spre dezbatere și aprobare în Consiliul Municipal Chișinău ar avea un caracter pur formal, fără posibilitatea implementării efective”, a precizat Dorin Ciornîi.
Proiect de lege, propus în Parlament
Fracțiunea Blocului „Alternativa” a propus un proiect de lege privind organizarea și funcționarea parcărilor și parcajelor auto, care să creeze cadrul legal necesar pentru aplicarea reală a regulamentului la nivel local.
Mai exact, proiectul de lege creează premisele pentru modificarea Codului contravențional și a Codului fiscal, astfel încât să fie posibilă zonarea orașului, aplicarea taxelor diferențiate, introducerea măsurilor de constrângere în caz de neplată, crearea întreprinderilor municipale specializate și delegarea competențelor de constatare a contravențiilor către autoritățile publice locale.
Consilierul din cabinetul primarului general, Iurie Crivirucico, afirmă că acest proiect de lege ar aduce ordine, transparență și responsabilitate într-un domeniu tratat până acum fragmentar și ar oferi tuturor autorităților publice locale posibilitatea de a-și organiza propriile sisteme de parcări.
Problema parcărilor este agravată și de creșterea accelerată a numărului de automobile. Șeful Direcției parcări din cadrul DGMU, Sergiu Popovici, a menționat că, față de anul 2020, când în Chișinău erau înregistrate aproximativ 220 de mii de automobile, până în 2025 numărul acestora a crescut cu circa 160 de mii.
„Este tot mai greu să găsești un loc de parcare. Suntem într-un impas cauzat de legislația actuală. De ani de zile, Primăria Chișinău a adresat demersuri către ministerele de resort și Parlament, iar abia recent a fost elaborat un proiect de lege”, a declarat Popovici.
Deputat PAS: Nu mai există impedimente legale
Pe de altă parte, deputatul PAS, Alexandr Trubca, fost consilier municipal și autor al Standardelor în Transportul Public din Chișinău, susține că, în prezent, există un cadru juridic național suficient care permite aprobarea și implementarea regulamentului privind amenajarea și funcționarea parcărilor cu plată în municipiul Chișinău.
Potrivit acestuia, după modificările legislative operate în anii 2022 și 2023, nu mai există impedimente legale pentru funcționarea parcărilor cu plată în nicio localitate din Republica Moldova, inclusiv în capitală.
Codul fiscal prevede expres taxa pentru parcaj, spune Trubca, stabilind atât subiecții impunerii, cât și obiectul și baza impozabilă, iar autoritățile publice locale au competența de a calcula, administra și încasa această taxă. De asemenea, termenele de plată și mecanismul de administrare sunt stabilite la nivel local, prin decizia autorității administrației publice locale.
În același timp, Codul contravențional oferă pârghiile necesare pentru sancționarea încălcărilor, mai spune deputatul. Astfel, contravențiile privind parcarea în locuri interzise sunt constatate și examinate de agenții desemnați de primar, iar legislația nu face diferență între un regulament național și unul local, atâta timp cât regulamentul local nu contravine normelor naționale.
„Parcarea cu încălcarea regulamentului local de parcaje este, de asemenea, o încălcare a regulilor de parcare”, a scris Trubca într-o postare pe rețelele sociale, menționând că aceleași prevederi legale se aplică și în cazul ridicării vehiculelor parcate ilegal.
În concluzie, deputatul PAS consideră că legislația actuală permite Primăriei Chișinău să elaboreze și să supună aprobării Consiliului Municipal Chișinău regulamentul privind organizarea și funcționarea parcărilor și parcajelor auto, ceea ce ar activa aplicarea prevederilor Codului fiscal referitoare la taxa de parcaj și ar permite demararea amenajării unui sistem de parcaje publice în capitală.
Menționăm că, în perioada 2019 - 2025, în municipiul Chișinău au fost amenajate aproximativ 5.000 de parcaje stradale, inclusiv peste 2.000 de locuri de parcare gratuite realizate în cadrul proiectelor de renovare a curților de bloc, gestionate de preturile de sector.
CITIȚI ȘI: