Economic

Reforme și disciplină bugetară: De ce FMI nu a debursat ultima tranșă de bani pentru Republica Moldova

Fondul Monetar Internațional (FMI) este un „auditor al bonității financiare” și poate oferi, în contextul presiunilor internaționale, stabilitate chiar și atunci când impune măsuri de austeritate în relația sa cu Republica Moldova. Directorul executiv al Expert Forum România, Sorin Ioniță, a subliniat, la emisiunea ÎN CONTEXT de la Moldova 1, că rolul FMI este unul de validare a politicilor economice în fața finanțatorilor externi, iar relația Chișinăului și această instituție trebuie construită pe disciplină fiscală și reforme.

Potrivit expertului, blocarea unor tranșe de bani trebuie citită ca un exercițiu de disciplină necesar pentru menținerea ordinii, deoarece „FMI e un auditor care îți dă o ștampilă de bonitate pe finanțarea publică”.

„Pe plan internațional, nu sunt tocmai în cele mai bune vremuri pentru instituții de tip liberal... FMI însuși e un pic într-un cont de umbră, e sub atacuri. Și tocmai nu își permite prea mare larghețe în perioada asta. Și poate că tocmai de aceea unii nu se așteptau să oprească ultima tranșă de bani, dar au făcut-o. Pentru că trebuie să arate și ei finanțatorilor că sunt stricți. Nu își permit să lovească o poveste de succes cum este Republica Moldova anul acesta din punct de vedere politic”, a explicat Sorin Ioniță, la postul public de televiziune.

Ioniță susține că FMI devine „vocea care rostește adevărurile incomode” pe care un Guvern, din rațiuni de popularitate, nu și le poate asuma în fața propriului electorat.

„FMI mai are un rol care niciodată nu e recunoscut oficial, dar vizibil și foarte util și anume să spună publicului și piețelor ceea ce Guvernul însuși sau primul ministru, sau ministrul de Finanțe nu poate să spună direct. Și anume - că e nevoie de disciplină. Deci, când ai un guvern care chiar vrea să pună un pic de ordine pentru ei, FMI e un aliat”, a punctat expertul.

Totodată, slăbirea acestor instituții internaționale ar lăsa statele din estul Europei fără reperele de stabilitate, deși „ au un nume prost, sunt blamate cu austeritate - că vine FMI și nu ne mai lasă să cheltuim așa cum am vrea”.

Directorul Expert Forum punctează că problema R. Moldova nu este lipsa proiectelor, ci capacitatea de a le implementa cu integritate și viteză.

„Investițiile trebuie să le faci, dar să le faci bine. Republica Moldova, sigur, are nevoie de niște drumuri modernizate, de o autostradă de conexiune cu Vestul, de modernizare în căii ferate, de infrastructură energetică. (...) Nu-i problemă să alegi proiectele bune? Problema e să le execuți cât de cât repede și corect. Cred că piețele susțin chestia asta. Depinde și de credibilitatea Guvernului”, atenționează Sorin Ioniță.

Analistul de peste Prut a lansat un avertisment asupra reversibilității reformelor.

„Până acum am vorbit de echilibre macro. Reformele și cu justiția și anticorupția, care, știe toată lumea că e o temă oarecum restantă în Republica Moldova. Și nu e ușor deloc să spargi cercul vicios în sistemul de justiție”, a conchis Sorin Ioniță.


Republica Moldova nu a primit ultima tranșă de aproximativ 170 de milioane de dolari (circa 2,9 miliarde de lei) de la FMI, întrucât în acest an nu au avut loc misiuni de evaluare, iar programul de finanțare a expirat pe 19 octombrie. Într-un comentariu pentru Mold-Street, Fondul Monetar Internațional a explicat că motivele pentru care FMI nu a debursat ultima tranșă sunt implementarea întârziată a angajamentelor fiscale și de guvernanță.

Din suma totală care nu a fost debursată, peste un miliard de lei erau destinați pentru programele finanțate prin Mecanismul de Finanțare Extinsă și Mecanismul Extins de Creditare. Alte 1.8 miliarde de lei erau alocați pentru programul finanțat prin Mecanismul de Creditare pentru Reziliență și Durabilitate.

CITIȚI ȘI:

Citește mai mult