Economic

Statul vizează recuperarea activelor „Lukoil-Moldova”. Premierul: „Guvernul e pregătit de contramăsuri pentru a apăra interesele strategice”

Lukoil.md
Sursa: Lukoil.md

Decizia Guvernului de a prelua activele petroliere deținute de „Lukoil-Moldova” deschide o nouă etapă de gestionare a infrastructurii strategice de la Aeroportul Internațional „Eugen Doga”, cu implicații juridice și economice. Premierul Alexandru Munteanu a detaliat, la emisiunea ÎN CONTEXT de la Moldova 1, condițiile „suspecte” care au permis transformarea unui obiectiv de securitate națională într-un monopol privat, invocând atât nereguli istorice, cât și riscuri pentru securitatea națională.

„Vorbim acum de Aeroportul Internațional Chișinău, de acea infrastructură care a fost creată, fiindcă nu este parte de retail: sunt benzinăriile și este piața angro de furnizare a carburanților în care ‘Lukoil-Moldova’ era un jucător major. Practic, în 2005, ‘Lukoil-Moldova’ a preluat această infrastructură, precum vedem, cu multe încălcări. Acum, e responsabilitatea procuraturii sau a tuturor instanțelor de investigare să vadă ce s-a întâmplat acolo. Dar principalul este că ‘Lukoil-Moldova’ și-a asumat responsabilități pentru acest proces de investiții care, așa cum s-a constatat, nu au fost respectate. (...) Instanțele investighează și eu cred că o să vină cu un răspuns. Din ce mi s-a spus, nu există o durată de vechime pentru așa încălcări”, a declarat șeful Executivului, la postul public de televiziune.

Premierul a explicat triggerul imediat al preluării acestor active prin impasul în care a intrat compania-mamă și prevenirea unui colaps funcțional cu riscuri de securitate iminente.

„Din momentul în care Trezoreria Statelor Unite a impus sancțiunea asupra companiei de bază ‘Lukoil’, ‘Lukoil-Moldova’ a comunicat că nu poate satisface condițiile impuse prin aceste sancțiuni și Guvernul a constatat că există un pericol”, a punctat Munteanu.

Șeful Executivului a criticat fostele guvernări, care, în schimbul unei sume infime, au permis transferul către un jucător străin și transformarea unui obiectiv de securitate națională într-un monopol privat.

„Mi se pare foarte ciudată situația când structura strategică și Aeroportul Internațional Chișinău a fost practic transferat, ca monopol, unui jucător privat terț. Și sigur că erau multe discuții dacă ‘Lukoil’ a făcut mai mult bine sau rău. Dar, regulile trebuie respectate și noi, Guvernul, îndeplinim acele condiții și legile internaționale. (...) Însuși prețul de privatizare de către ‘Lukoil-Moldova’ mi se pare foarte, foarte scăzut. Zece milioane de lei nici în 2005 nu era o sumă colosală pentru așa o infrastructură monopolistă care era și este în continuare pe Aeroportul Internațional Chișinău”, a constatat Alexandru Munteanu.

Potrivit prim-ministrului, Executivul este pregătit pentru o confruntare în instanță, în cazul în care decizia va fi contestată.

„Cred că e o situație care poate fi atacată în judecată și nu știu dacă lucrul acesta s-a întâmplat. Dar, pe de altă parte, și noi, ca Guvern, ne pregătim de niște contramăsuri, fiindcă noi considerăm că facem totul în conformitate cu legislația Republicii Moldova, cu legislația internațională. Ne consultăm cu avocații, ne pregătim și, cu siguranță, vom apăra interesele strategice ale Republicii Moldova”, a concluzionat șeful Cabinetului de miniștri.


În Republica Moldova, „Lukoil-Moldova” controlează aproximativ 20% din piața stațiilor de alimentare, aproape jumătate din importurile de motorină și gestionează aproape 110 stații de carburanți. De asemenea, compania furniza 100% din kerosenul utilizat de aeroport, prin subsidiara „Lukoil-Moldova”, care deține și propriile rezervoare pentru combustibil de aviație.

De precizat că, în aproximativ 10 zile, statul va intra în posesia activelor petroliere de la Aeroportul Internațional „Eugen Doga” din Chișinău, după ce evaluările oficiale au scos la iveală neîndeplinirea obligațiilor asumate de compania „Lukoil-Moldova”. Consiliul pentru examinarea investițiilor în domenii de importanță pentru securitatea statului a refuzat, pe 15 decembrie, aprobarea activității investiționale a companiei „Lukoil-Moldova”. Decizia este fundamentată pe nerespectarea clauzelor contractuale după ce activele au fost cumpărate, în 2005, pentru aproximativ 10 milioane de euro, „Lukoil” nu ar fi realizat investițiile suplimentare obligatorii prevăzute. Autoritățile abilitate au fost sesizate pentru declanșarea unei anchete, iar „Lukoil-Moldova” are dreptul de a acționa statul în judecată.

Ministrul Energiei, Dorin Junghietu, a declarat că măsura nu constituie „confiscare”, ci reprezintă o „resetare juridică” și revenirea la situația de dinaintea privatizării activului. Infrastructura va rămâne în proprietatea statului (Aeroportul Internațional „Eugen Doga”), dar operarea propriu-zisă va fi deschisă mai multor companii pentru a asigura competiția.

CITIȚI ȘI:

Citește mai mult