Bilanțul proiectelor de infrastructură: „Statul investește echilibrat în toate localitățile”

„Europa este aproape” și „Curtea Europeană” sunt evidențiate de vicepremierul și ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Vladimir Bolea, drept principalele proiecte ale anului 2025, alături de alte circa 1.600 de inițiative implementate în ultimii ani. Bilanțul a fost prezentat într-un interviu acordat emisiunii „Zi de Zi” de la Radio Moldova.
Potrivit oficialului, investițiile vizează modernizarea infrastructurii rutiere și creșterea calității vieții locuitorilor din satele și orașele Republicii Moldova. În capitală, programul „Curtea Europeană” răspunde necesității locuitorilor de a avea curți amenajate cu mobilier urban modern.
„Mergem în sate pentru a construi drumuri acolo unde nu au existat niciodată. În cadrul Curților Europene am optat pentru decizii „de jos în sus”: am alocat câte cinci milioane de lei pentru fiecare curte, iar oamenii au decis ce lucrări să fie realizate. Am avut discuții foarte bune cu locatarii și cred că a fost un exercițiu important”, a declarat Vladimir Bolea, adăugând că „mai sunt multe lucruri de făcut”.
Necesitățile și solicitările au fost diferite, iar în unele cazuri locatarilor le-a luat mai mult timp să ajungă la un consens, fiind nevoiți să prioritizeze lucrările în limita unui buget de cinci milioane de lei pentru fiecare curte.
Bugetul Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale pentru anul 2026 este unul dintre cele mai mari la nivel guvernamental, peste trei miliarde de lei fiind alocați pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere și feroviare.
„Peste 150 de kilometri de drum național urmează să fie construiți în 2026, opt poduri vor intra în reparație capitală, iar 133 de drumuri locale vor fi modernizate”, a precizat vicepremierul.
De asemenea, întreprinderea „Calea Ferată din Moldova” urmează să fie reorganizată, iar din anul 2026 vor activa doi agenți economici: „CFM Infrastructură” și „CFM Marfă”. Pentru finalizarea proiectelor de reconstrucție și restabilire a segmentelor de cale ferată, „CFM Infrastructură” va continua să beneficieze de subvenții de la stat.
„Cunoașteți că am oferit o mie de tone de motorină drept sprijin pentru Calea Ferată. De asemenea, Guvernul a susținut alocarea a 85 de milioane de lei pentru restabilirea segmentelor de cale ferată de la Fălciu și Văleni”, a menționat Vladimir Bolea.
Tronsonul de peste podul de la Fălciu se află în faza de testare și urmează să fie pus în circulație în ianuarie, iar segmentul de la Văleni este estimat să fie dat în exploatare în martie.
Investițiile acoperă întreaga țară. În cazul proiectelor cu cheltuieli foarte mari, lucrările sunt realizate etapizat și pot dura mai mulți ani.
„Este important ca toată lumea să înțeleagă că statul investește echilibrat, în toate localitățile și în toate regiunile țării”, a subliniat vicepremierul.
Oficialul a precizat că o parte dintre programe vor continua și în 2026, cu accent pe proiecte de construcție a apeductelor, canalizării și dezvoltarea infrastructurii locale.
La începutul lunii decembrie, Vladimir Bolea a anunțat că alte 133 de localități, incluse în lista Documentului Unic de Proiect, vor primi finanțare din bugetul național pentru proiecte de modernizare, în cadrul celei de-a treia ediții a Programului „Europa este aproape”.
Odată cu includerea noilor primării, numărul total al proiectelor susținute prin acest program ajunge la 353, cu un buget total de 1.6 miliarde de lei, dintre care 1.5 miliarde vor fi alocați din Fondul Național pentru Dezvoltare Regională și Locală, iar primăriile vor contribui cu 190 de milioane de lei.
Totodată, în localitățile rurale sunt în curs de implementare circa 1.300 de proiecte finanțate prin Programul „Satul European 2”.
În cadrul Programului „Curtea Europeană” au fost inițiate lucrări de reparație în 39 de curți de bloc din municipiul Chișinău. Pentru alte curți, licitațiile urmează să fie lansate sau sunt deja în desfășurare. În ședința din 26 noiembrie, Guvernul a aprobat includerea a 380 de note conceptuale în lista Documentului Unic de Proiect. „Aceasta înseamnă 380 de curți reparate integral”, a conchis Vladimir Bolea.
CITIȚI ȘI: